Kahoot – læring gjennom lek

"Kahoot!" startet på norsk grunn som en enkel idé, men siden da har quizprogrammet spredd seg som ild i tørt gress. Hvorfor? Fordi brukerne applauderer programmet da det er enkelt å bruke og lekkert for blikket. Barnevakten tok en prat med daglig leder ved "Kahoot!", Johan Brand, for å få innsyn i hva all iveren egentlig dreier seg om.

Quiz-app fra Trondheim

(Artikkelen er fra 2015 og kan inneholde utdatert informasjon.)

Johan Brand er en av medgrunnleggerne av Kahoot! og fungerer i dag som daglig leder ved AS-firmaet med samme navn. Ideen til teknologien kom opprinnelig med Morten Versvik fra hans studietid, sammen med professoren hans, Alf Inge Wang. De startet med ideen hvor quizdeltakelse kunne gjennomføres mellom mobiltelefoner og storskjerm. Etter hvert traff de Brand som holdt foredrag om «utdanning gjennom lek». Konseptet spiret så fra Trondheim og har bare tatt av siden da. Kahoot! brukes i dag i over 180 land, blant annet i skoler, bedrifter og andre sosiale sammenhenger.

– Tanken var å lage noe som hadde appell i alle land. Vi så etter flervalgsspørsmål og det å skape god atferd i klasserommet. Ikke minst så ville vi skape engasjement i det læreren hadde satt i gang i undervisningen. Vi har skapt en plattform der lærere og elever enkelt kan gå inn og skape innhold, forteller Brand til Barnevakten.

Planene fremover består av konseptets kjerne, og det er å skape positive opplevelser rundt læring. Johan kan allerede nå røpe noen overraskelser til oss:

– En mulighet som utvikles er det at flere kan lage quiz sammen. Allerede i dag kan man spille Kahoot! klassetrinn mot klassetrinn, og det på tvers av land. Dette skal bli enda mer optimalisert. Programmet vil fortsette å være gratis, vår businessfilosofi er allikevel at de som vil investere penger, skal kunne gjøre det. Da for å få flere funksjoner som for eksempel mer avanserte verktøy. Men det viktigste målet for oss er å skape positiv atferd rundt læring, og ikke melke noen dollar her og der.

Brukeropplevelsen i appen

Brand forteller at tilbakemeldingene fra deltakere har vært utrolige:

– At det er et fantastisk verktøy er tilbakemeldinger vi får. Elevene opplever engasjement og positive opplevelser rundt læring. Det trekkes korrelasjoner mellom Kahoot! og økt engasjement i klasserommet. Flere elever opplever høyere resultater og engasjementnivå. Vi har statistikk som viser at når en elev er et par prosent mer engasjert, så får de enda større potensial for å oppnå resultater. Elevene går «gira» hjem og våkner opp forberedt, fordi de vet at de skal gjøre Kahoot!. Lærere forteller også at de har hatt studenter som tidligere har vært totalt uengasjert, men plutselig er det de som står der og driver frem.

Hvordan fungerer Kahoot?

Rent praktisk er Kahoot! et nettbasert quizprogram med tilleggsverktøy som forum og spørreundersøkelser. Det er enkelt å legge inn spørsmål og svar, og man kan i tillegg legge inn bilder. Eneste utfordringen vi møtte på var at store bilder måtte nedskaleres manuelt. Kanskje det hadde vært en idé at programvaren gjorde dette for deg, siden manøveren kan være tidkrevende og tungvint.

Foruten dette så foregår alt i nettleseren, og deltakere kan enkelt logge på ved hjelp av mobil, nettbrett og datamaskin. Inntrykket for spillerne minner egentlig litt om gode gamle «Buzz» fra PlayStation. Man trykker på svaralternativer etter fargebokser (som også inneholder symboler). Designet er så pent og lekent at det minner om en spillopplevelse samtidig som konkurranseinstinktet kan rå videre.

Når quizen er klar lagres den automatisk og da er det bare for brukerne å gå inn på Kahoot.it og taste inn et femsifret tall. Antall brukere kan være nokså høyt, her er det båndbredde på nettet ditt som avgjør.

Kahoot i klasserommet.

Kahoot i klasserommet

Barnevakten fikk oppleve Kahoot! i klasserommet på sjette trinn på en skole i Moss. Stemningen var høy blant elevene og de logget seg på med både PC og mobiler. Etter hvert individuelt spørsmål får man en tilbakemelding på storskjermen om hvor mange (ikke hvem) som har svart riktig/galt. Det er også en mulighet til å skru av og på en ledertavle som viser de med høyest poengsum.

Elevene får på sin personlige skjerm fargebokser hvor de kan velge svaralternativ. De får også løpende tilbakemelding på mobilen sin om hvilken plass de ligger på i ledertavlen.

Det er ingen tvil om at engasjementet var der. Emner i samfunnsfag, matematikk, norsk og engelsk ble repetert i en spennende innpakning. Ved quizslutt skulle elevene så vurdere opplevelsen, dette ble gjort inne på selve programmet og resultatet var entydig: Lærerikt og morsomt!

Og det lille ekstra

En ekstra godbit for lærerne er at et Excel-skjema produseres automatisk og gir informasjon på hver enkelt deltaker. Dette inkluderer opplysninger som for eksempel hvilke spørsmål som hver enkelt deltaker svarte riktig/galt på. Informasjon om hvordan klassen gjorde det som helhet er også tilgjengelig. Johan Brand oppfordrer allikevel til at resultatene ikke skal brukes til testingsformål:

– Lærere skal ikke bruke Kahoot! for testing, men som underveisvurdering for å forstå hvor klassen er og hvor læringstrykket må settes inn.

Nå kan barna dine få Kahoot i lekse

Besøk Kahoots nettsider


Få oppdatert informasjon samt tips og råd om barns mediebruk:

Bli medlem av Barnevakten