Hvilket mobilabonnement skal jeg velge til barn og unge?

08.02.2017

Barnevakten gir deg en oversikt over ulike abonnementsløsninger fra noen av de vanligste operatørene på markedet. Sammenlign pris, foreldrekontroll, mobildata og ringetid i vår oversikt.

Av Kris Munthe

Er det vanskelig å bestemme hvilket mobilabonnement som er riktig for din familie? Vi har tatt en samtalerunde og samlet en oversikt for å letteregjøre prosessen. Her har vi sett for oss behov og bruk i to aldersgrupper: Barn under 13 år og fra 13 år og oppover. Vi har dessuten hentet inn noen gode råd om mobilbruk fra operatørene.

Prøv gjerne guiden til Tek.no for å finne frem til billigste operatør.

Telenor

Anders Krokan, kommunikasjonssjef ved Telenor, sier at de har laget egne abonnement for barn og unge. For både de under og over 13 år anbefaler han «Ung-abonnement». Alle disse abonnementene inkluderer fri tale og meldinger i Norge og EU. Videre har de en gitt datamengde, «datakontroll» (altså ingen overraskelser), ubegrenset lagring av video og bilder i «MinSky», Telenor-dekning og mulighet for SWAP. SWAP er Telenors nye mobilprogram. Her kan du bytte til ny mobil årlig, og du har skjermforsikring inkludert i månedsprisen.

– For de minste anbefaler jeg «UNG 300 MB» til 149 kr. Jeg tenker de fleste vokser seg ut av dette etter hvert og vil over på «UNG 2 GB» til 249 kr før trettenårsalderen, men det er jo individuelt. Jeg har en datter på ni år og en sønn på tolv år. Datteren klarer seg foreløpig med UNG 300 MB, mens sønnen har fått UNG 2 GB. Når datamengden er brukt opp kan foreldre velge å kjøpe mer data. På den måten påløper det ingen overraskelser på fakturaen. Dermed lærer barna fornuftig bruk, og samtidig oppleves det som trygt og forutsigbart for både barna og foreldrene. Disse gunstige abonnementene er kun for de under 21 år, sier Krokan.

Mer info om abonnementene ligger her.

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement UNG 300 MB UNG 2 GB
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale
300 MB data
Fri SMS/MMS/Tale
2 GB data
Pris 149 kr per måned 249 kr per måned

 

Telia

– Barn og unge i Norge får stadig bedre tilgang til mobil og internett, sier Ellen C. Scheen, pressekontakt for Telia.

Hun sier at hele 97 prosent av barn mellom ni og 16 år har tilgang til en smarttelefon, og bruken øker stadig. I Telia ønsker de å legge til rette for en trygg og god mobilhverdag for hele familien, ifølge Scheen. Derfor har de lansert de nye abonnementene «SMART Barn» og «SMART Ung» - de beste og billigste mobilabonnementer operatøren tilbyr for de yngste i familien.

– Abonnementene gir god kontroll, fleksibilitet og rimelige datapakker. Med fokus på full kostnadskontroll og mest mulig data for pengene, kan både barn og foreldre føle seg trygge på regningen.

– Barn og unge er ivrige mobilbrukere, og ifølge tall fra Kantar TNS sin undersøkelse «Mediebarn 2016», har 90 prosent av Norges ti- og elleveåringer sin egen smarttelefon. SMART Barn er et billig abonnement for de yngste, og gjelder for barn opptil 15 år. Med full kontroll og gunstige priser er mobilabonnement for barn et trygt valg og det perfekte abonnementet til barnets første mobil. Du betaler et fast beløp hver måned, så regningen blir aldri mer enn forventet. Hvis datakvoten brukes opp stoppes videre bruk, og det er også sperret for bruk som ikke er inkludert, slik som spesialnummer, innholdstjenester og bruk i utlandet utenfor EU. Så her kommer det ingen overraskelser på regningen. Hvis man ønsker det kan foreldre fylle på en konto som barnet kan bruke til å kjøpe ekstra data eller andre tjenester. Du har fortsatt full kontroll på at det ikke brukes mer enn det du ønsker, sier Scheen.

– SMART Ung er et mobilabonnement for ungdom opptil 21 år, og er vårt billigste abonnement for ungdom med mer data og verdi for pengene. Er du 21 år eller yngre og har et moderat databehov, er dette abonnementet det rette for deg. Vi gir deg beskjed når du har brukt opp din inkluderte data, og skulle du trenge mer kan du velge blant våre gode datapakker, sier Scheen.

  Opp til 15 år 15 år og over
Abonnement SMART Barn SMART Ung
Hva du får

Fri SMS/MMS/Tale
200 MB eller 1 GB data
Datakontroll

Fri SMS/MMS/Tale
2 GB eller 5 GB data
Datakontroll
Pris 99 kr eller 169 kr per måned 199 kr eller 299 kr per måned

 

Onecall

Vi anbefaler abonnementene med CTRL-funksjon for foreldre som ønsker å ha full oversikt over barnas mobilbruk, sier Trine Norheim Rake, markedsansvarlig ved Onecall. Med et slikt abonnement kan ikke barna bruke mer enn den inkluderte datamengden. Ved oppbrukt datapakke vil det bli sendt en beskjed til foreldrene om at datakvoten er oppbrukt, og det er opp til foreldrene å kjøpe mer data til barna. På den måten har man alltid kontroll på sluttfakturaen.

– Til de under 13 år anbefaler vi «Folkepakka 1 GB til» 199 kroner i måneden. Med dette abonnementet kan barnet ringe og sende så mange SMS som ønskelig. Vi ser på det som en trygghet for foreldre at barna aldri går tom for ringeminutter og SMS. På den måten kan de alltid få tak i foreldrene sine om det skulle være noe. Abonnementet inneholder 1 GB mobildata, noe som bør være tilstrekkelig for de fleste barn under 13 år med tanke på deres dataforbruk, sier Rake.

– Folkepakka 3 GB til 249 kroner i måneden, anbefaler vi til barn over 13 år da de ofte er store forbrukere av mobildata. De bruker mobilen mye til spill og sosiale medier som for eksempel Snapchat. Med 3 GB i måneden samt å bruke Wifi-tilgang hjemme og andre steder hvor dette er tilgjengelig, bør barn på over 13 år ha tilstrekkelig med mobildata for hånden hver måned. Om barnet ditt går tom for mobildata noen måneder er heller ikke dette noe problem. Hvis det er ønskelig er det enkelt å legge til 1 GB mobildata for 69 kroner den aktuelle måneden, sier Rake.

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Folkepakka 1 GB Folkepakka 3 GB
Hva du får

Fri SMS/MMS/Tale
1 GB data
CTRL (datakontroll)

Fri SMS/MMS/Tale
3 GB data
CTRL (datakontroll)
Pris 199 kr per måned 249 kr per måned

 

Ice.net

Eivind Helgaker, administrerende direktør for ice.net, anbefaler abonnementet «Mobil 1 GB» til de yngste barna. Dette er det billigste og minste mobilabonnement. Her får man fri bruk av tale, SMS og MMS, samt 1 GB data i måneden.

– Unikt for alle våre abonnement er at vi ikke fakturerer overforbruk. Dette betyr at vi verken har full sperre eller løpende kostnader per megabyte når datakvoten er brukt opp. Vi setter derimot automatisk ned hastigheten når inkludert datamengde er nådd. Dette betyr at barnet fremdeles kan bruke data når kvoten er tom, men med redusert hastighet. Som far til to barn på åtte og elleve år synes jeg dette både er trygt og forutsigbart. Vi jobber også med en ny «Min Side App» med utvidet funksjonalitet for foreldrekontroll og administrasjon av familiens abonnement, sier Helgaker.

For ungdom fra tretten år og oppover anbefaler Helgaker å øke datamengden. «Mobil 2 GB» og «Mobil 5 GB» er svært populære blant denne aldersgruppen. Disse abonnementene inkluderer også fri tale, SMS, MMS, datapakker på henholdsvis 2 GB eller 5 GB og ingen overfakturering.

– Dersom du som forelder er usikker på hvor stort abonnement barnet trenger, anbefaler vi å starte med Mobil 1 GB og deretter bytte til et større ved behov. For vi har ingen avtaletid på våre mobilabonnement, sier Helgaker.

Han anbefaler at barna bruker Wifi når de kan, for å ikke bruke opp datakvoten. I tillegg bør de passe på å ha nok strøm på mobilen, slik at de alltid kan ta kontakt med foreldrene ved behov. Og nettvett bør læres sammen med de voksne i hjemmet.

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Mobil 1 GB Mobil 2 GB og Mobil 5 GB
Hva du får

Fri SMS/MMS/Tale
1 GB data
Ingen kostnader for overforbruk av data  

Fri SMS/MMS/Tale
2 GB eller 5 GB data
Ingen kostnader for overforbruk av data
Pris 99 kr per måned 199 kr eller 299 kr per måned

 

Komplett Mobil

Haakon Dyrnes, administrerende direktør for Komplett Mobil AS, anbefaler abonnementet «MiniFlex» for de under 13 år. Dette abonnementet gir barnet fri bruk på minutter, SMS og MMS, samt 1 GB data. MiniFlex koster for tiden 99 kroner per måned. I tillegg vil han anbefale å inkludere tjenesten «Datakontroll for MiniFlex». Denne kontrolltjenesten gir forelder en trygghet om at barnet får nedsatt hastighet til 128 kbit/s, etter at inkludert datapakke på 1 GB er brukt opp. Dette sikrer at foreldre har god kontroll over mobilbruken, og slipper ubehagelige overraskelser når regningen kommer. Tjenesten er gratis.

– Det er naturlig at de litt eldre barna bruker mer data enn de yngre. Da vil vi anbefale vårt «MedioFlex» abonnement. Dette abonnementet gir barnet fri bruk på minutter, SMS og MMS, samt 3 GB data til en pris på 199 kr per måned. Dersom barnet bruker telefonen mye til spill, nedlasting av filmer, YouTube, det vil si tjenester som krever ekstra mye data, så anbefaler vi vårt «MaxiFlex» abonnement. Dette abonnementet gir deg hele 10 GB i tillegg til fri bruk av minutter, SMS og MMS og koster 299 kr per måned, sier Dyrnes.

For 8 kroner per dag kan man bruke mobilen uten ekstra kostnader i EU/EØS-land. Ellers så anbefaler Dyrnes at foreldre og barn blir enige om hvordan man skal bruke og ta vare på både mobil og abonnement. Dette er verdisaker som koster mye penger. Ellers så er det lurt å gå gjennom nettvettregler med barna, som det å hente inn tillatelse fra andre som man tar bilder av, og følge med på datakvoten.  

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement MiniFlex MedioFlex MaxiFlex
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale 
1 GB data
Fri SMS/MMS/Tale 
3 GB data
Fri SMS/MMS/Tale 
10 GB data
Pris 99 kr per måned 199 kr per måned 299 kr per måned

 

Telio

– Når det gjelder mobilabonnement har vi to ulike abonnement vi kaller «Telio Kontroll», sier Sverre S. Krogsrud, leder for produkt og marked ved NextGentel AS.

– Dette er abonnement med fri bruk av ringeminutter og SMS/MMS og med datapakker på enten 1 GB eller 3 GB. Barna går derfor aldri tomme for minutter, og da kan de alltid nå foreldrene og foreldrene kan alltid nå dem.

– Det vi har sperret for i disse abonnementene er samtaler til spesialnummer, samtaler til og fra utlandet, SMS-tjenester, innholdstjenester, teletorg og databruk utover datapakken. Da vil foreldrene aldri måtte betale mer enn den faste månedsprisen, sier Krogsrud.

Når det gjelder råd til foreldre om barnas mobilbruk, sier Krogsrud at det er lett å få kontroll på det økonomiske knyttet til mobilbruk, men at det er mer utfordrende å kontrollere når og hvordan unge bruker mobiltelefonen sin.

– I følge Medietilsynet har over 90 prosent av barn og unge mellom ni og 16 år tilgang til en smarttelefon, og hele fire av fem barn mellom ni og elleve år har sin en egen smarttelefon. Med en smarttelefon og en datapakke får barn og unge plutselig tilgang til en hel verden av sosiale medier, informasjon, spill, apper og tjenester hele døgnet. Det er her fokuset bør ligge, og det er utrolig viktig at barn og unge får god opplæring i hvordan man bruker internett på en trygg måte. Her har foreldre et stort ansvar. Her vet jeg at dere i Barnevakten gjør en god jobb med opplysning omkring dette temaet, sier Krogsrud.

Krogsrud forteller at de også tilbyr en egen ruter til Wifi-nettet i hjemmet: «NextGenTel SmartRuter». Med denne ruteren følger det en mobilapplikasjon som kan brukes som foreldrekontroll der foreldre kan overstyre nettilgangen på hver enhet i huset. Så når man for eksempel mener at det er på tide at barna bør legge seg, kan man enkelt kutte nettilgangen til barnets telefon.

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Telio Kontroll 1 GB Telio Kontroll 3 GB
Hva du får

Fri SMS/MMS/Tale
1 GB data
Datakontroll  

Fri SMS/MMS/Tale
3 GB data
Datakontroll  
Pris 198 kr per måned 258 kr per måned

 

Chess

Disse alternativene er ikke gitt som forslag fra Chess, men vi har fordelt forslag fra informasjon på nettsiden. På nettsiden anbefaler Chess abonnementet «Chess Control» til barn og unge.

«Chess Control har ingen faktura, ingen kredittsjekk og ingen uforutsette utgifter. Det er rett og slett skreddersydd for deg som vil ha et enkelt og forutsigbart mobilabonnement. Alt du trenger er et bankkort. Abonnementet «lades» automatisk via bankkortet ditt hver 31. dag fra den dagen det blir aktivt, og gir deg da din valgte Chess Controll-pakke for bruk i dette tidsrommet. Ønsker du å bruke telefonen i utlandet, ringe til spesialnumre eller benytte SMS innholdstjenester kan du enkelt «fylle på» abonnementet ditt med et kronebeløp via bankkort som blir stående som en egen separat saldo. Ubenyttet saldo overføres selvsagt til neste måned, og det er selvsagt ingen binding. Mer forutsigbart enn dette får du det ikke», står det på nettsiden. 

  Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Control LittBRUK Control MerBRUK Controll EkstraBRUK
Hva du får 150 MIN/SMS/MMS/Data Fri SMS/MMS/Tale
1 GB data
Fri SMS/MMS/Tale
5 GB data
Pris 99 kr per måned 199 kr per måned 299 kr per måned

 

Noen gode råd

Ann Hege Skogly er kommunikasjonsrådgiver ved Forbrukerrådet og har flere råd å gi når man skal velge abonnement til barn og unge. Hun forteller at når foreldre velger mobilabonnement så er de opptatte av trygghet. I tillegg så handler det om å unngå store regninger for spill og annet innhold som tilsynelatende er gratis. Skogly anbefaler i tillegg at man unngår mobil- og abonnementspakker:

– Mange operatører tilbyr å kjøpe telefon og abonnement i en pakke, men vi anbefaler å ikke gjøre det. Totalprisen blir høyere, og dessuten binder du deg til en operatør i ett eller to år.

Noen grep kan også gjøres for å forebygge at barn og unge kjøper innhold uten at foreldrene vet om det:

– Barn har ikke lov til å handle på kreditt, og du må derfor enten velge et kontantkort, eller at abonnementet blir registrert på deg som forelder. Sørg likevel for at barnet står som bruker. Da har innholdsleverandøren plikt til å sørge for at innholdet egner seg for barn. Kontantkort forhindrer uansett ikke kjøp av tjenester som etterfaktureres. Det er opp til den som tilbyr en tjeneste å sikre at kjøper er gammel nok, og da er det greit å vise til at mobilen er registrert på et barn. Husk å registrere abonnementet i reservasjonsregisteret i Brønnøysund og mot oppføring i telefonkatalogen gjennom mobilleverandøren din.

Datatrafikk skiller tilbyderne 
Skogly forklarer at når det gjelder valg av abonnement så er det datatrafikken som gir riktig pekepinn i operatørvalget:

– For å finne ut hvilket abonnement du bør velge, bør du tenke nøye over bruken. I dag tilbyr mange operatører månedsabonnement til fast pris som ofte er rause med hensyn til meldinger og samtaler, men det skiller seg gjerne på datatrafikk. Hvis barnet i hovedsak skal bruke data der det er trådløst nettverk, kan du vurdere den rimeligste varianten. Skal telefonen først og fremst brukes til å sende noen få meldinger, kan kontantkort komme rimeligst ut.

Til slutt gir Skogly noen råd om kjøp av innhold som spill og lignende fra mobilens innebygde apptilbyder. Felles for Play-, App- og Windows Store, er at kostnadene som regel trekkes direkte fra kredittkortet og ikke fra telefonabonnementet. Dermed er det ikke sikkert at det er lurt å knytte et kredittkort opp mot barnas konto:

– Forbrukerrådet har fått en del henvendelser fra folk når barna har brukt store summer i et spill de trodde var gratis. Selve spillet kostet nemlig ingenting, men inne i spillet kan likevel kronene løpe. Du bør vurdere om det i det hele tatt skal være et kredittkort knyttet til brukerkontoen, eller om den skal ha en kode barna ikke kan. Sjekk hvilke muligheter for kontroll og sperrer som finnes i telefonen og i abonnement. Du har angrefrist når du inngår en avtale via såkalt fjernsalg – for eksempel via telefon eller internett. Merk at du ikke har angrerett dersom avtalen inngås i en vanlig butikk. Angrefristen er som hovedregel på 14 dager.

 

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet