Sploder

Spillutvikling, nettleserbasert/iOS, passer fra ni år

Sploder

Sploder er en gratisressurs som passer like godt til hjemmet som i klasserommet. Her kan barn og unge lære å lage spill til PC, smarttelefon og nettbrett på en svært enkel måte.

Spill har en evne til å naturlig motivere både små og store. Det handler om å bli underholdt samtidig som man får en god og engasjerende opplevelse. Dagens teknologi lar oss ikke bare stå passive på mottakersiden, det finnes flere ressurser som lar oss bli med på skapelsesprosessen. Sploder er en av disse og er enkelt nok til at barn kan forstå spillutvikling, men avansert nok til å lage underholdning som virkelig vil imponere.

På egen nettside opplyser konseptutviklerne av Sploder at deres mål er å la barna få utløp for kreativitet på en morsom og utfordrende måte:

– Mange institusjoner over hele verden har brukt vårt konsept i en klasseromssetting for å undervise spilldesign. Det handler om å la elevene få lage spill eller logiske gåter som andre kan løse på en morsom og utfordrende måte. Og på den måten lærer barna om problemløsing og grunnlaget for fortellerkunst. Spilldesign krever at man bruker all sin tankevirksomhet i alt fra kreativitet i grafikk og til analytisk tenking for å lage spillnivåer som fungerer.

Utviklerne forteller også at verktøyet deres innbyr til at brukerne skal gi hverandre positive tilbakemeldinger når skaperevnen viser seg:

– Vi sikter mot å skape en arena hvor barn og unge kan utrykke sine kreative ideer. I tillegg ønsker vi å få til en atmosfære hvor man gir hverandre positive tilbakemeldinger og oppmuntring. Med våre flerfoldige verktøy til å utvikle spill, kan medlemmene oppdage mange ulike måter å designe spillverdener på. I tillegg kan de lage handlinger med historieløp og utfordringer for dem selv og spillerne.

Hvordan fungerer det?

Sploder er svært intuitivt og enkelt å sette seg inn i. Kan man bruke programmer som Paint og en nettleser, ja, da vil man raskt bli kjent med de ulike verktøyene nettsiden tilbyr. Aller først bør man opprette en profil som tillater lagring av spillene og eventuelt offentlig publisering. Når spillene deles offentlig kan man igjen laste ned apper til nettbrett og smarttelefon, og kose seg med spillene man har laget. iOS har muligheter for å lage spill, noe Android mangler.

Når man så har laget en bruker kan man velge mellom fem ulike typer sjangre. Retro Arcade minner om gode gamle Mario, Classic Shooter er, som navnet tilsier, et skytespill. Plattformer minner om Zelda hvor man beveger seg sidelengs og har sverd som våpen. I tillegg er det to sjangermuligheter til med mer logiske aspekter ved seg.

Seansen krever ingen programmeringsferdigheter eller former for avansert IT-kunnskap fra brukerne. Alt handler om å tegne og flytte figurer og former inn på et 2D-lerrett. Det hele er enkelt og utrolig gøy. Man kan også kontinuerlig teste ut spillet sitt mens man utvikler det, og på den måten får man konstante tilbakemeldinger på om man har lagt opp ting riktig eller ei. Tilpasningsmuligheter inkluderer valg av bakgrunner og musikk, og dette er bare noen få av justeringene som nevnes. Det finnes utallige måter å skape sitt eget uttrykk på.

Sploder

Kategori: Programmering
Språk: Engelsk
Utvgiver: Sploder

Erfaringer fra klasserommet

La det igjen nevnes at Sploder passer like godt i klasserommet som det gjør hjemme i stua. Barnevakten observerte 6. trinn på en skole i Moss som brukte Sploder i en kunst og håndverktime. Spilldesign oppfyller nemlig mange av kompetansemålene i fagets læreplan. Først hadde klassen en felles samtale om kriterier for gode og dårlige spill. Så fikk elevene en rask gjennomgang av hvordan man gikk frem for å lage spillene. Deretter fikk elevene utforske og prøve seg frem selv.

Hele klassen delte en enkel bruker og passord, men man kunne fortsatt lagre spill under elevenes egne navn. På den måten fikk man samlet alt det klassen hadde laget under samme tak. Motivasjonen var høy og stemningen ekstatisk når elevene kom i gang. Ved slutten av timen var ønsket enstemmig, elevene ville gjøre dette i neste k&h-økt. Flere ville også fortsette moroa hjemme. Det var en spesiell opplevelse det å ha laget sitt aller første spill.

Et sosialt fellesskap

Sploder oppfordrer også til en delingskultur blant brukerne. Man kan enkelt dele spillene i for eksempel din egen blogg. Et annet alternativ er å la andre få søke opp brukernavnet ditt på Sploder, slik at de kan nå frem til spillene du har valgt å dele. Dette fungerer både i nettlesere eller apper til brett og telefon.

Konseptet er dessuten betydningsfullt fordi det gir brukerne et innblikk i hva som må til for utvikle et underholdningsprodukt. Det å se den andre siden av medier hvor man selv blir produsenten. Når det hele er på engelsk oppfordrer det også til å lære grunnleggende begreper på målspråket. Og ikke minst er det mye logisk tenking, designaspekter og fortellergrep man kan lære av. Mulighetene er så mange.

Utseendemessig virker Sploder kanskje enkelt både i grafikk og form. Men det er bare å sette tankene mot bestselgeren Minecraft for å se at god underholdning for barn handler om mer enn bare tiltalende blikk.

Prøv selv på sploder.com

Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?

Les våre kriterer for programanmeldelser