DragonBox Elements

iOS/Android, anbefales fra åtte år

Det skal godt gjøres å finne en bedre og artigere måte å lære geometri på enn i DragonBox Elements. Denne appen lar barn fra åtte år løse artige pusleoppgaver mens de introduseres for de grunnleggende prinsipper i figurenes verden.

WeWantToKnow, selskapet bak de briljante mattelæringsappene DragonBox Algebra, har klart det igjen. DragonBox Elements er en imponerende, spennende og lærerik app som lar barn lære på en elegant og morsom måte.

Spillet er lagt opp som et lite eventyr, der oppgaven din er å bygge en hær og bekjempe dragen Osgård. Soldater, i form av en rekke morsomme vesener, samler du ved å spille gjennom en rekke nivåer adskilt i episoder. På hvert nivå blir oppgavene litt vanskeligere og mer kompleks. Etter hvert blir oppgavene ganske vanskelige, men da har du også lært så mye at dersom du bruker de små grå, og litt tid, så lykkes du til slutt.

Man bør likevel merke seg at det ikke alltid er helt opplagt hva man skal gjøre. Da kan du trykke den vesle lyspæren øverst på skjermen for å finne hint. Men det er ikke sikkert det er nok, så foreldre må nok belage seg for å hjelpe litt til. Og da må kanskje til og med de voksne sette seg ned og spille gjennom de enkleste nivåene først, for dette spillet byr på utfordringer for hele familien.

DragonBox Elements

Format: iOS, Android
Kategori: Utdannelse
Utvikler: WeWantToKnow AS

På menysiden finnes god informasjon til foreldre, og du kan gjøre innstillinger for språk, lyder og så videre. Opptil fire spillere kan lage seg en profil, så her kan hele familien velge en morsom karakter og se hvem som kommer lengst. For øvrig kan innstillingene også endres (trykk på det vesle hjulet nede til venstre) når man er i ”tårnet” mellom hvert nivå.

Det store kunststykket ved appen er hvordan barna så elegant læres opp til å identifisere ulike figurer i store nettverk, identifisere egenskaper, endre disse og arbeide frem løsningen. Barn som mestrer disse oppgavene vil ha en fordel når man lærer geometri på skolen. Appen egner seg for øvrig ypperlig som en del av matematikkundervisningen i skolen. Pånettsidene til WeWantToKnow finnes en egen manual for lærere (og for foreldre).

Grafikken er strålende, og sammen med morsomme figurer og fin musikk og lyd byr appen på en forbilledlig spill- og læreopplevelse.

”DragonBox Elements” er rettet mot barn fra åtte år. Barn i denne alderen kan fint spille de innledende nivåene, men når vanskelighetsgraden blir høyere må de kanskje ha litt hjelp for ikke å miste motet. Ellers er dette et spill barn, ungdom og selv voksne vil finne utfordringer, underholdning og verdifull kunnskap i.

”DragonBox Elements” er en særdeles god og engasjerende app som får våre varmeste anbefalinger.

Apptrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten apper?